Suomen Nyrkkeilyliitto ja Omnia solmivat yhteistyösopimuksen

12.8.2020

Sopimuksen allekirjoittivat Nyrkkeilyliiton toiminnanjohtaja Marko Laine ja Espoon kuntayhtymän johtaja Seppo Suihko (kuvaaja: Omnia).
Kuvassa Suomen Nyrkkeilyliitosta lajipäällikkö Pekka Mäki, toiminnanjohtaja Marko Laine, kuntayhtymän johtaja Sampo Suihko, opiskelija-nyrkkeilijä Arslan Khataev ja urheiluoppilaitosvastaava Petra Sillanpää (kuvaaja: Omnia).

Suomen Nyrkkeilyliitto ry ja Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia ovat solmineet aiesopimuksen yhteistyöstä. Sopimuksen myötä osapuolet pyrkivät yhteisin toimin rakentamaan hyvän elämän edellytyksiä ja vastuullisuutta.

Omnia on yksi Suomen urheiluammattioppilaitoksista, jotka mahdollistavat tavoitteellisesti urheilevien nuorten opintojen ja urheilun yhdistämisen. Omnia on myös Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia Urhean jäsen. Omniassa on yhteensä 100 akatemia- ja 200 haastetason opiskelijaa yli 40 eri lajissa.

Sopimuksen keskeiset yhteistyöalueet liittyvät hyvän hallintotavan mukaisiin käytäntöihin, turvalliseen toimintaympäristöön, yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon, ympäristöön ja ilmastoon, antidopingiin, kansainvälisiin suhteisiin ja monikulttuurisuuteen, globaaliin koulutukseen ja elinikäiseen oppimiseen sekä sosiaaliseen työllistymiseen ja yhteiskuntavastuuseen.

- Suomen Nyrkkeilyliitto ja Omnia näkevät huippu-urheilun kehittämisen vastuullisena toimintana. Haluamme huolehtia urheilijasta yksilönä, myös hänen tulevaisuudestaan kannustamalla kaksoisuran luomiseen. Kokonaisuudessaan vastuullinen toiminta on sekä meidän että Omnian toiminnan kulmakiviä, ja tätä haluamme edelleen jatkokehittää tekemällä tämän sopimuksen. Sopimus velvoittaa osapuolia huomioimaan vastuullisuuden kaikessa toiminnassaan, summaa toiminnanjohtaja Marko Laine Suomen Nyrkkeilyliitosta.

- Omnialle on tärkeää solmia pitkäaikaisia kehittämissopimuksia lajiliittojen kanssa. Näin pääsemme keskustelemaan suoraan Suomen huipputoimijoiden kanssa toiminnan kehittämisestä nuorten parhaaksi. Voimme ilolla todeta, että vastuullisuus ja kestävyys ovat meille molemmille sopimusosapuolille merkittäviä ja koulutuksella rakennamme parempaa tulevaisuutta. Tavoitteellisen huippu-urheilun yhdistäminen tutkintoon/ammattiin johtavaan koulutukseen vaatii opiskeluaikana erillisjärjestelyjä, joiden suunnittelu toteutetaan tiiviissä yhteistyössä lajiliiton ja opiskelijoiden kanssa, korostaa kuntayhtymän johtaja Sampo Suihko Omniasta.

Nyrkkeilyn suosio on kasvanut viime vuosina ja sen suosio perustuu realistisiin menestymismahdollisuuksiin Tokion olympialaisissa. Omniassa liiketalouden tutkinnon jo suorittanut ja parhaillaan automyyjän tutkintoa tekevä Arslan Khataev on yksi Tokion olympiaedustuspaikasta kisaava nyrkkeilijä. Arslan on toiminut myös Euroopan komission Ammatillisen koulutuksen Suurlähettiläänä (European Vocational Education and Training Ambassador) Suomen EU-puheenjohtajuuskaudesta 2019 alkaen.