Kajaanin Kuohu

Kajaanin Kuohuva nyrkkeilyseura

Monilajiseura Kajaanin Kuohu on yksi lukuisista 1930-luvulla Suomeen perustetuista urheiluseuroista. Nuoren valtion urheilijat menestyivät olympialaisissa, myös nyrkkeilyssä. Sten Suvion olympiakulta samoin kuin GeeBee innostivat monia nuorukaisia kehäköysien sisään.

Kajaanin Kuohu ry:n rekisteröinnistä tulee marraskuussa kuluneeksi 85 vuotta. Minkälaisella porukalla vireää kainuulaisseuraa pyöritetään?

- Nyrkkeilyjaoston kokoonpanoon kuuluvat puheenjohtaja Seppo Heiskanen, sihteeri Jarmo Eskelinen sekä tiedottaja Matteus Pirinen.  Jäseninä lisäksi mukana Outi Huttunen, Elina Rönkkö ja Tero Vekki. Kilpanyrkkeilyn valmennusvastuussa ovat tällä hetkellä Jarmo Eskelinen ja Mikko Leskinen, Eskelinen pyörittää kilpanyrkkeilyn lisäksi meidän alkeiskurssia ja sen jatkokurssia. Outi Huttunen, Elina Rönkkö ja Aki Kyllönen vetävät kuntonyrkkeilytreenimme.

Järjestätte täällä Kajaanissa aktiivisesti erilaista toimintaa—mistä tuottelias talkoohenki kumpuaa?

- Meillä on seurassa useita valmentajia, joka helpottaa työn jakaantumista tasaisemmin. Vahvuutemme on motivoituneet tekijät, joilla on yhdessä hyvä tekemisen meininki. Kesällä mm. järjestimme Boxing and Rock night 2018 –tapahtuman (kuva) ja marraskuun puolivälissä isketään perinteinen Kajaaniturnaus, jossa mukana on kotimaisten nyrkkeilijöiden lisäksi kilpailijoita Ruotsista ja Venäjältä.

Minkälaista nyrkkeilytoimintaa teillä on junioreille?

- Pidämme junioreiden alkeiskurssin kaksi kertaa vuodessa, jotka alkavat  syyskuun alussa ja tammikuun alussa. Syksyn alkeiskurssi kestää syyskuun alusta joulun tuntumaan ja talven alkeiskurssi tammikuun toiselta viikolta toukokuun toiseksi viimeiselle viikolle. Kurssin lopuksi pidämme alkeiskurssilaisille loppukokeet, jotta nuoret näkevät millä tasolla mennään. Alkeiskurssin jälkeen ohjaamme nuoret alkeis-jatkoon, jossa treenataan kohti kilpailuja.

Miten muistatte omia aktiiveja, ohjaajia ja valmentajia?

Olemme yleisseura, jossa seura palkitsee seuran parhaat urheilijat ja toimitsijat vuosikokouksen yhteydessä.

Saako tulla kylään?

- Totta kai saa tulla käymään kylässä! Ota Eskelisen Jarmoon yhteyttä, meillä on lähes kaikkina iltoina treenit viikon aikana!

Haastateltavana oli Matteus Pirinen, joka seuratyön lisäksi on tuttu näky kansallisissa tuomaritehtävissä.

Kotisivut:

Nuoriso treenaamassa