Tampereen Voimailuseura

TVS täyttää 2021 jo 90 vuotta!

TVS ei ole vain Suomen suurin nyrkkeilyseura, se on maailman ainoa nyrkkeilyseura, joka on järjestänyt nyrkkeilyn maailmanmestaruuskisat. Vuoden 1993 MM-nyrkkeilyjen lisäksi seura on järjestänyt Tampereella 1981 ja 2000 EM-nyrkkeilyt sekä 1984 nuorten EM-nyrkkeilyt. Kaikki Suomen arvokilpailut ovat TVS:n järjestämiä.

Arvokisoja ja turnauksia, tapahtumia ja leirejä. Mistä TVS:n hyvä talkoohenki oikein kumpuaa?

- Yhteishenki kumpuaa tekemisestä. Uskomme vahvasti siihen, että vastuunkanto kiinnostaa monia ja tekeminen on mielekästä, kun voi myös itse vaikuttaa toimintaan. Pitää vaan muistaa kysyä ihmisiä mukaan rohkeasti. Totta kai menestyksessä on hienoa olla mukana, mutta TVS on ollut onnekas myös vaikeimpina aikoina, sillä talkooväki on pysynyt kelkassa mukana. Meillä voi tulla toimintaan mukaan yhdeksi päiväksi tai jäädä siihen kymmeniksi vuosiksi, kukin oman fiiliksen mukaan. Hienoa on aina nähdä myös paluun tekeviä aktiiveja. Paljon talkootoiminnassa on mukana myös perheitä, jolloin omaa tekemistä opetetaan jälkikasvulle ja yhdessä onkin mukava harrastaa myös vapaaehtoistoimintaa. Viime vuosina olemme saaneet mukaan henkilöitä myös muista seuroista ja se on aina toimintaa kehittävää. Jos meiltä kysytään, on meillä Suomen parhaat talkoolaiset!

PM-kotikisojen 2019 talkooporukka
TVS edustusjoukkue

Minkälaisia palkitsemismalleja tai kiitoskäytäntöjä teillä on?

- TVS on perinteinen seura, vaikka monessa olemme olleetkin uranuurtajina. Perinteisiin kuuluu vuoden päätteeksi järjestettävä Vuoden parhaat -tilaisuus, jossa palkitaan kirkkaimmin loistaneet urheilijat, toimitsijat ja vapaaehtoiset. Ohjaus- ja valmennuspuolella seura vastaa koulutuksista ja tukee myös tuomarikoulutuksiin osallistujia. Isojen juhlavuosien yhteydessä aktiivit kutsutaan yhteiseen juhlaan, jossa vapaaehtoiset huomioidaan myös niin seuran, nyrkkeilyliiton kuin muiden tahojen ansiomerkeillä. Ensi vuonna seura täyttää 90 vuotta, joten tiedossa lienee isot pirskeet. Ydinporukoiden kanssa vietetään myös pikkujouluja, karonkkoja jne.

Kuntonyrkkeilyä ohjaa 7 kuntonyrkkeilyohjaajaa

Kuinka paljon eri ryhmät toimivat yhdessä (siis kilpa-, junnu-, kunto):

- Kilpa- ja junnupuolella on jonkin verran yhteistoimintaa, juniorit voivat käydä edustuksen treeneissä, jos haluavat lisätreeniä viikkoon. Kuntonyrkkeily on meillä erikseen vaikkakin Lady & Gentleman Boxing -tuntimme pidetään kyllä samoissa tiloissa edustusryhmän kanssa. Toisinaan edustusnyrkkeilijämme käyvät vetämässä vaikkapa alkuverran kuntopuolella ja joskus kilpapuolen valmentajat ovat pitäneet tekniikkaopetusta halukkaille.

Kuntonyrkkeilijöitä ei paikalle tarvitse etsiskellä, miten on junnujen kanssa?

- Junnuja meillä on harrastustoiminnassa vuosittain mukana 100-150, joista kilpailijoita 15-20. Viimeiset pari vuotta olemme vetäneet viikoittain lajiesittelytunteja Tampereen kaupungin kouluryhmille ja toki tietysti aina muillekin kiinnostuneille järjestyy lajiesittelyt.

Saako tulla tutustumaan?

- Tietenkin!

PS: Mira on TVS:n ja koko Suomen olympianyrkkeilyn kirkkain tähti: järjestättekö yhteisiä kisakatsomoita, kun Mira ja muut teidän kilpailijat ottelevat isoissa turnauksissa jne?

- Tällä hetkellä Mira Potkonen on yksi koko suomalaisen urheilun kirkkaimmista tähdistä ja luonnollisesti seura on todella ylpeä Mirasta. Päivittäin kun ollaan tekemisissä, katoaa ehkä se ajatus, miten kovasta urheilijasta onkaan kyse. Varsinaisia kisakatsomoja ei olla järjestetty, mutta pienemmissä porukoissa tietenkin katsellaan netistä seuran nyrkkeilijöiden kansainvälisiä matseja. Tokion olympialaisten lähestyessä lienee syytä käynnistää suunnittelut, sillä kyllähän kisakatsomot on saatava aikaiseksi heinä-elokuussa, mikäli Mira iskee olympiakehässä myös tänä vuonna.

Verkatehtaankatu 5 D 27
bctvs@boxing-tvs.fi

Haastateltavana Anna Laukkanen

TVS:n junioreilla on neljä valmentajaa