Savate Club Helsinki

FINBOX-PERHE: Savate Club Helsinki

Savate Club Helsinki on Suomen suurin kamppailulajiseura. Treenejä pidetään kolmella salilla, Kurvissa, Konalassa ja Hesarilla. Keskelle 90-luvun lamavuosia perustettu seura on rakentanut toiminnalleen vahvan ja tunnetun brändin. Haastatetussa seuran perustaja Jan Lagerbohm, joka tunnetaan myös ranskalaisen savaten puolestapuhujana.

Kamppailu-urheilua kolmella salilla

- Meillä on huippupuitteet monipuoliseen harjoitteluun. Kamppailulajien lisäksi saleillamme voi harrastaa mm. joogaa ja pilatesta. Teemme työtämme asiakaspalvelijoina, emme ainoastaan ohjaajina tai valmentajina. Jäsenistömme tietää pääsevänsä huipputreeneihin aina, kun tänne tulevat. Olemme pystyneet pitämään salimme rajoitusten puitteissa auki läpi pandemian, mutta toki nämä poikkeusolot näkyvät jäsenmaksujen määrässä.

- Olen erityisen iloinen siitä, että uudet jäsenet löytävät saleillemme tai kamppailulajien pariin kuultuaan meistä tutuiltaan tai kavereiltaan, jotka harjoittelevat meillä. Paras ja rehellisin mainoskanava on tyytyväinen asiakas.

Kuva Konalan kamppailukeskuksesta. Kuva: savate club

Junioritoiminta sydämen asiana

- Nuoret! Ilman junioreita ja nuoria harrastajia nyrkkeily ei tule selviämään ja kehittymään. Pidän ehdottoman tärkeänä pa-nostusta juniorivalmennukseen sekä -työhön. Eikä vain nyrkkeilyn parissa, vaan ylipäätään nuorten ja lasten liikuttaminen on koko yhteiskunnalle erittäin tärkeä juttu!

- Meidän aikuisten tehtävänä on tehdä lajia tunnetuksi vanhemmille turvallisena lajina. Median ja elokuvien kautta syntynyt mielikuva nyrkkeilystä on aivan väärä, jota joutuu oikomaan todella usein. Puhumme Savate Clubilla nykyään nuorten ja lasten kuntonyrkkeilystä, emme painota kilpailutoimintaa harrastusta aloittaville. Aina näiden nuorten ja lasten joukosta löytyy ilahduttavasti muutama innokas, jotka haluavat sitten kokeilla kilpanyrkkeilyä.

Savate Clubin oma ohjaajakoulutus

- Kolmen salin pyörittäminen edellyttää suurta joukkoa
innostuneista ja työhönsä sitoutuneita ohjaajia. Meillä on oma ohjaajakoulutusohjelma, jonka suoritettuaan on mahdollista saada oma ryhmä vedettäväkseen.

Koulutusohjelmaan osallistuva harjoittelee kokeneemman ohjaajan apuna, laatii esimerkiksi ohjelman alkulämmittelyyn. Vähitellen rooli tunnin vetäjänä kasvaa. Lisäksi ohjaajat osallistuvat Nyrkkeilyliiton koulutuksiin. Koskaanhan me emme ole valmiita tähän työhön. Laji kehittyy koko ajan. Siksi on tärkeä seurata valmennustyötä esimerkiksi lajin suurmaassa USA:ssa.

Olli Kallius tähyää korkealle. Kuva: savate club

Valmentaja Olli Kallius tähyää huipulle

Savate Clubin oman ohjaajakoulutuksen kasvatti Olli Kallius tekee esimerkillistä työtä valmennettaviensa ja koko lajin eteen. Nyrkkeilyyn vasta muutama vuosi sitten tutustunut Kallius on antaunut lajin vietäväksi täysin sydämin. Suomen Olympiakomitean ja Nyrkkeilyliiton valmentajakoulutusta käyvä nuorukainen on ilmoittanut rohkeasti tavoittelevansa tulevaisuudessa Suomen päävalmentajan pestiä. Hänen valmentamassaan Savate Clubin nuorten kilparyhmässä harjoittelee tätä nykyä 13 poikaa ja 2-4 tyttöä. Tavoitteena on saada viisi nyrkkeilijää mukaan ensi vuoden nuorten SM-kilpailuihin.

“Ollista huokuu intohimo ja palo valmentamista kohtaan. Hän tietää lajista jo nyt aivan uskomattoman paljon”, kuvailee Jan Lagerbohm Ollia. “Hän on uuden ajan valmentaja, itsekin vielä nuori, joten yhteys junioreihin ja nuoriin valmennettaviin on luontevaa. Siihen vielä päälle kyky nähdä lajin kehittyminen ja omaksua oppi omaan tekemiseen - ne tekevät Ollista  erinomaisen tulevaisuuden tekijän."