Vilperi-Boxing

Vilperi-Boxing on nyrkkeilyperheen nuorimmille jäsenille (alle 11-vuotiaille) suunnattua monipuolista, nyrkkeilyn oppeja sisältävää liikuntaa.

Vilperi-Boxingissa lapsen koordinaatio, rytmiikka, kehonhallinta ja itsetunto kehittyvät leikin ohella. Nyrkkeilylle ominaisia harjoitteita tehdään leikkien ja pelien avulla, jolloin ilo säilyy kaikessa tekemisessä.

Oikeus olla vilkas ja energinen

Toiminnan ydinajatuksena on antaa lapselle oikeus olla vilkas sekä energinen, jossa turha jonottaminen ja odottaminen on pyritty minimoimaan. Ilmapiiri pyritään pitämään avoimena, jolloin myös erilaisten tunteiden käsittely liikunnan avulla on mahdollista ja sallittua. Kilpailut tai taitotestit eivät kuulu tuntien sisältöön. Ohjaaja on aktiivinen osallistuja, joka heittäytyy mukaan toimintaan kannustaen samalla lapsia.

Vilperi-Boxing -toiminta on saanut alkunsa Kati Collanderin tekemästä toiminnallisesta opinnäytetyöstä ja toiminta käynnistyi Porin NMKYry:ssä junioritoimintana vuonna 2010. Muutaman vuoden päästä Vilperi-Box sai rinnalleen Veijari-Box ryhmän, joka on suunnattu hieman vanhemmille, 8–11-vuotiaille lapsille.

Seura pääsee aloittamaan Vilperi-Boxing toimintaan kouluttamalla ohjaajan/ohjaajia Suomen Nyrkkeilyliiton järjestämissä koulutuksissa. Nyrkkeilyliiton suositus on, että lasten ja nuorten kanssa toimivilta ohjaajilta tarkistetaan rikostaustaote.

Koulutuksen sisältö on toiminnallinen, jossa seura saa työvälineet toteuttaa alle 11-vuotiaiden nyrkkeilyharjoituksia. Ohjelmassa opetetaan leikkimalleja, nyrkkeilyyn sovellettuja leikkejä ja pelejä sekä mallin muokata leikkejä nyrkkeilyteemaisiksi.  Koulutuksessa opetellaan myös lasten osallisuuden huomioiminen nyrkkeilyharjoituksissa.

Koulutuksen jälkeen osallistujilla on hyvät taidot siitä, kuinka ohjata nyrkkeilyä lapsille ja he omaavat valmiin toimintamallin lasten nyrkkeilyn toteuttamiseen.

Vilperi-Boxing -tunteja tarjoavat mm.: