Nuorten valmennus

Lajinomaisen valmentautumisen ohella tärkeässä roolissa on urheilu-uran suunnitelmallisuus, kasvatus ja urheilijaksi kasvaminen.

Nuorille suunnatut koulutusleirit muodostavat kotimaisiin kalenteriturnauksiin valmistavien leirien kanssa nuorten leiritoiminnan kokonaisuuden Suomessa. Arvokilpailuihin valmistava leiritoiminta toteutetaan pääsääntöisesti kansainvälisesti.

Nuorten joukkueiden pääkilpailut ovat: 

• U22 EM-kilpailut 
  • U19 MM-kilpailut 
  • U19 EM-kilpailut 
  • U19 PM-kilpailut 
  • U17 EM-kilpailut 
  • U15 EM-kilpailut

Nuorisonyrkkeily 2024

Suomen Nyrkkeilyliiton Nuorisovaliokunnan tavoitteena on edelleen kasvattaa valtakunnassa järjestettävien nuorille suunnattujen tapahtumien lukumäärää.

Tapahtumissa painopiste on parin kanssa tehtävissä tekniikkaharjoituksissa sekä harjoittelutietoisuuden ja harjoittelijoiden keskinäisen yhteisöllisyyden vahvistamisessa.

• Kaksoisuran markkinoiminen nuorille urheilijoille
  • Puolustusvoimien urheilukoulun markkinoiminen nuorten parhaimmistolle
  • Urheilijoiden ja heidän valmentajiensa koulutus
  • Liiton, urheiluakatemioiden ja seurojen yhteistyön lisääminen
  • Kansainvälinen toiminta osaksi säännöllistä ja ympärivuotista valmentautumista

U17- ja U15 -kilpailutoiminta toteutetaan seurajohtoisesti liiton Nuorisovaliokunnan ohjauksessa. Kehityksen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että nuoret pääsevät mahdollisimman varhaisessa vaiheessa kansainväliseen leiri- ja kilpailuputkeen, resurssien sallimissa rajoissa.

Varhaisessa vaiheessa maajoukkuetoiminnan sekä kansainvälisen nyrkkeilyn toimintamallien opettamisella helpotetaan siirtymävaihetta nuorisovaiheesta aikuisvaiheeseen. Osa kansainvälisen kilpailukokemuksen hankkimisesta tulee tapahtua seuratasolla.

Nuoriso- ja Valmennusvaliokunta ohjeistaa ja opastaa nuoria kansainvälisen kilpanyrkkeilyn vaatimuksista liiton valmennusjärjestelmän mukaisesti. Urheilu-uran suunnitelmallisuutta tulee korostaa jo alle 17-vuotiaiden ikäluokissa. Nuoria urheilijoita ohjataan lajin kannalta keskeisiin urheiluakatemioihin sekä tuetaan kaksoisuran suunnittelussa niin, että se tukee myös varusmiespalvelusta puolustusvoimien urheilukoulussa.