Suomalaisnyrkkeilijät valmiita miesten maailman olympiakarsintaturnaukseen

15.6.2016

Suomen Nyrkkeilijät
Arslan Khataev, kuvaaja Antti Latva-Kyyny
Muhammad Abdilrasoon, kuvaaja Antti Latva-Kyyny
Dmitri Tretyak, kuvaaja Antti Latva-Kyyny
Tomi Honka, kuvaaja Antti Latva-Kyyny

Azerbaidzanin Bakussa torstaina alkavaan miesten maailman olympiakarsintaturnaukseen osallistuu Suomesta Arslan Khataev (56 kg), Muhammad Abdilrasoon (69 kg), Dmitri Tretyak (75 kg) ja Tomi Honka (81 kg).

Yhteensä karsintaturnaukseen on ilmoitettu peräti 469 nyrkkeilijää 105 maasta. Kaikkien suomalaisten painoluokista paikan olympialaisiin saa viisi parasta.

- Mukaan valituilla nyrkkeilijöillä on näyttöjen perusteella realistiset mahdollisuudet iskeä olympiapaikka. Kaiken täytyy tietysti mennä aivan nappiin, mutta valmistautumiseen on panostettu kovaa ja joukkueen yhteishenki on hyvä, Suomen päävalmentaja Jarkko Pitkänen arvioi.

Nuori joukkue

Viime vuonna alle 19-vuotiaiden EM-hopeaa nyrkkeillyt Arslan Khataev, 17, on harjoitellut jo pitkään systemaattisesti tähtäimenään Tokion 2020 olympialaiset. Huikean juniorimenestyksen myötä Porvoon Nyrkkeilyseuran edustaja päätti keväällä kuitenkin tavoitella paikkaa jo Rion olympiakehään.

Nuorten EM- ja MM-kilpailuissa kuuden parhaan joukkoon sijoittunut Muhammad Abdilrasoon, 18, on aloittanut hienosti ensimmäisen kautensa miehissä. Tampereen Voimailuseuran nyrkkeilijä näytti potentiaaliaan maaliskuussa voittamalla GeeBee-turnauksessa Englannin hyvin menestyneen Ekow Tabiri-Essumanin.

Useita mitalisijoja kovatasoisissa kalenteriturnauksissa iskenyt Dmitri Tretyak, 24, oli viime kesän Euroopan kisoissa ainoa suomalaisnyrkkeilijä, joka ylsi otteluvoittoon. Kotkan Voimailijoita seuratasolla edustava Tretyak lunasti paikan Bakuun kukistamalla Ilari Kujalan maaliskuun GeeBee-turnauksessa pidetyssä karsintaottelussa.

Myös Tomi Honka, 24, on iskenyt otteluvoittoja ja mitalisijoja monissa kovissa kansainvälisissä karkeloissa. 91 kiloisista Bakun karsintaturnausta varten 81 kiloisiin painonsa pudottanut Viipurin Nyrkkeilijöiden iskijä antoi myrskyvaroituksen osaamisestaan jo huhtikuisessa Euroopan olympiakarsintaturnauksessa päihittämällä Valko-Venäjän MM-mitalisti Siarhei Karneyeun.

Kilpailujen edistymistä voi seurata Nyrkkeilyliiton nettisivujen www.nyrkkeilyliitto.com ja liiton Twitter-tililtä https://twitter.com/finnboxing?lang=fi ja Facebook-sivuilta https://www.facebook.com/Suomen-Nyrkkeilyliitto-201177626682841/?fref=ts, sekä kansainvälisen lajiliiton AIBA:nettisivuilta: http://www.aiba.org/2016-world-qualification-event/. Todennäköisesti kilpailujen otteluja voi seurata suorana lähetyksenä AIBA:n Youtube- ja/tai Dailymotion-kanavilta.