Suomen joukkue ensi viikon PM-nyrkkeilyihin selvillä

21.3.2014

Pohjoismaiden mestaruusnyrkkeilyt isketään 29.–30.3.2014 Oslossa, Norjassa. Suomesta kilpailuihin osallistuu yhdeksän nyrkkeilijän joukkue, joka koostuu viidestä naisnyrkkeilijästä ja neljästä A-juniorista.

Suomen miesnyrkkeilijät eivät osallistu Oslon PM-kilpailuihin.  Taustana on, että PM-nyrkkeilyjen järjestelyvuorossa oleva Norja, on 14.3 2014 saanut selvityspyynnön kansainväliseltä nyrkkeilyliitolta (AIBA) liittyen siihen, miksi heidän miesnyrkkeilijät ovat otellet pääsuojien kanssa Norjan mestaruuskilpailuissa maaliskuun alussa. Norjan laki kieltää ottelemista ilman pääsuojuksia, mutta AIBA vaatii että heidän sääntönsä noudatetaan. Myös PM-nyrkkeilyissä olisi oteltu pääsuojien kanssa. Naiset ja A-juniorit käyttävät AIBA:n sääntöjen mukaan pääsuojuksia.

Suomen Nyrkkeilyliitto ry on tehnyt päätöksen perustuen yleisarvioon.

- Olemme tehneet päätöksen perustuen yleisarvioon. Me koemme, että on suuri riski joutua itse vaikeuksiin AIBA:n kanssa jos miehemme osallistuvat Norjassa järjestettäviin PM-kilpailuihin pääsuojuksia käyttäen. Samalla vaarannamme suomalaisen nyrkkeilyn tulevaisuuden, kertoo Suomen Nyrkkeilyliiton toiminnanjohtaja Tobias Karlsson.

Suomen joukkue PM-nyrkkeilyissä 29.-30.3.2014

A52 Kalle Virtanen