SUOMEN NYRKKEILYLIITTO PALKITSI VUODEN 2018 MENESTYJÄT

10.2.2019

Suomen Nyrkkeilyliitto palkitsi perinteiseen tapaansa vuoden menestyneitä nyrkkeilijöitä sekä toimitsijoita. Vuoden 2018 tapahtumien ehdottomina valopilkkuina olivat Mira Potkosen sekä Elina Gustafssonin kultamitalit Euroopan mestaruuskisoista.

Mira Potkonen palkittiin odotetusti vuoden 2018 parhaana naisnyrkkeilijänä Nyrkkeilyliiton isännöimässä palkitsemistilaisuudessa. Peräti 50 perättäisesti voitetun ottelun sarja, Euroopan mestaruus, MM-kisojen 6. sija sekä lukematon määrä kansainvälisten turnausten ykkössijoja pitävät Potkosen vahvana mitaliehdokkaana tulevissa Tokion olympiakisoissa.

Hänen valmentajansa Maarit Teuronen oli itseoikeutetusti vuoden valmentaja. Teurosen saavutukset valmentajana huomioitiin taannoin Euroopan Nyrkkeilyliiton vastaavassa tilaisuudessa, jossa hänet palkittiin vuoden 2018 Euroopan parhaana naisvalmentajana.

Vuoden miesnyrkkeilijä Arslan Khataev ei päässyt paikalle vastaanottamaan palkintoaan, sillä nyrkkeilijä valmistautui Bundesliigan otteluunsa. Seuransa ykkösnyrkkinä iskevän Khataev viime vuoden saavutuksia olivat mm. U22 EM 6., SM 1. sekä King of the Ring -turnauksen voitto.

Kunniapalkinto nyrkkeilyn eteen tehdystä työstä ojennettiin Porin NMKY:n pitkäaikaiselle taustavoimalle ja valmentajalle Kalevi Takalalle. Vuosikymmenten työ on tuottanut merkittäviä saavutuksia. Hänen valmennettaviaan ovat olleet mm. Olympia-pronssimitalisti ja EM-hopeamitalisti Joni Nyman sekä MM-pronssimitalisti ja EM-kultamitalisti Elina Gustafsson.
- Kyllä tämä palkinto lämmittää mieltä, siinä missä valmennettavien menestyskin, totesi Kalevi ”Kille” Takala. ”Meitä taustavoimia tarvitaan, jotta urheilijat saavat keskittymisrauhan omaan työhönsä. Vaikka tässä on jo vierähtänyt muutama vuosikymmen, ajattelin jaksaa vielä pari vuotta, on tämä minulle niin rakas laji”, sanoo Takala.

Euroopan mestari Elina Gustafsson vastaanotti palkinnon Vuoden suorituksesta, joka myönnettiin hänelle Euroopan mestaruudesta sekä ansiokkaasta työstä yhdenvertaisuuden edistämisestä nyrkkeilyn piirissä ja sen ulkopuolella.

Vuoden juniorinyrkkeilijät olivat Vilma Viitanen (MiNy) ja Aksa Mäkelä (TVS) sekä Vuoden tuomari Terhi Jutila.