Koronavirusepidemian aikana urheilijoiden tulee noudattaa Suomen viranomaisten säädöksiä ja ohjeita (www.thl.fi). Tämän ohjeen tarkoitus on toimia apuvälineenä suunniteltaessa toimintaa huippu-urheilussa. Ohjeiden tavoitteena on myös auttaa urheilijaa ja urheilijan lähipiiriä pienentämään tartunnan riskiä sekä kantaa yhteiskunnallinen vastuu viruksen leviämisen estämiseksi. Yksilön vastuu on tavoitteen toteutumisessa ensisijaista, koska tärkeimmät tartunnan leviämistä vähentävät keinot ovat huolellinen hygienia sekä lähikontaktien välttäminen sairastuneiden ja terveiden välillä. Epidemian aikana tartuntojen jäljittäminen koronavirustestein on tärkeää. Nämä toimintaohjeet koskevat huippu-urheilijoiden lisäksi myös muita huippu-urheilun toimijoita, kuten valmentajia ja huoltajia. Eri lajit voivat tarkentaa ohjetta oman lajin erityispiirteiden huomioimiseksi.
Nyrkkeilijä Mira Potkonen sai odotetun päätöksen toukokuun 18. päivä, kun kansainvälinen olympiakomitea vahvisti suomalaisen osallistumisoikeuden Tokion olympialaisten karsintoihin. Potkosen, 39, uran piti kansainvälisen lajiliiton AIBA:n sääntöjen mukaisesti päättyä vuoden 2020 loppuun ja kaksinkertainen Euroopan mestari oli vahvistanut uransa kirkkaimman tavoitteen siintävän Tokion olympiakullassa kuluvan vuoden elokuussa.
Lue englanninkielinen julkaisu alta
Nyrkkeilyliiton entinen johtokunnan- ja tiedotusvaliokunnan jäsen Raimo ”Höyry” Häyrinen on nukkunut pois. Lepää rauhassa legenda.
TIEDOTE (6.5.2020)
Olympiakomitea on ilmoittanut lajiliitoille seuraavasti: Eiliset valtioneuvoston linjaukset rajoituksista ovat paitsi antaneet vastauksia myös herättäneet paljon kysymyksiä. Eri viranomaistahojen yhteistyönä haetaan nyt yhtenäisiä tulkintoja rajoituksien käytännön soveltamiseen liikunnassa ja urheilussa. Tämä vie aikaa arviolta muutamia päiviä. Esitämmekin nyt toiveena, että seurat pidättäytyisivät omien tulkintojen ja suosituksien antamisesta, kunnes tulkintaohjeistus on saatu.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on avannut Covid-19 pandemia-avustusten haun liikunta- ja urheiluseuroille. Hakuaika alkaa 30.4.2020 ja päättyy 14.5.2020 klo 16:15. Avustuksen hakulomake on käytettävissä ma 4.5.2020.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt liikunta- ja urheiluseuroille yhteensä 3,5 miljoonaa euroa seuratoiminnan kehittämistukea. Seuratuen avulla lisätään lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia sekä tuetaan paikallista seuratoimintaa ja liikunnallisen elämäntavan edistämistä. Avustuksella kehitetään myös vapaaehtoistyötä seuroissa.
COVID-19 -pandemian vuoksi Suomen urheilun eettinen keskus SUEK ry järjestää toistaiseksi koulutuksensa etä- ja verkkokoulutuksina. Osa jo sovituista tilaisuuksista siirretään uuteen ajankohtaan. Näiden lisäksi SUEK järjestää kevään aikana webinaareja.
Nyt kannattaa hyödyntää seuratoiminnan ja -valmennuksen kehittämisessä tarjolla olevia ilmaisia verkkokoulutuksia. Klikkaa uutinen auki nähdäksesi tarkemmat tiedot kursseista
Muistattehan noudattaa yleisiä suosituksia ja määräyksiä urheillessa ja liikkuessa. Muistutuksena linkit Olympiakomitean ja THL:n sivuille.