Kansainvälisen olympiakomitean tiedote AIBAn tilanteesta

30.11.2018

Kansainvälisen olympiakomitean (KOK) hallitus päätti tänään kokouksessaan käynnistää tutkimuksen nyrkkeilyn kansainvälisen lajiliiton (AIBA) toiminnasta. Tutkimus käynnistää prosessin, joka saattaa johtaa siihen, että AIBA:lta poistetaan oikeudet järjestää olympialaisten nyrkkeilyturnaus.

KOK on pyytänyt AIBA:lta 19.7.2018 selvitystä toimenpiteistä, joilla se kehittää toimintaansa esille tulleiden epäselvyyksien suhteen. Kokouksessaan KOK totesi AIBA:n raportin perusteella toimenpiteiden ja suunnitelmien olevan oikeansuuntaisia, mutta useat aiheet ovat edelleen selvittämättä, erityisesti hyvän hallintotavan ja eettisyyden sekä taloushallinnon suhteen.

KOK päätti kokouksessaan perustaa komission, jonka tehtävänä on tutkia AIBA:n toiminnan epäselvyyksiä ja tehdä KOK:lle suositus jatkotoimenpiteistä. Komissiossa on mukana KOK:n urheilijajäsen, suomalainen jääkiekkoilija Emma Terho. KOK keskeyttää toistaiseksi olympialaisten nyrkkeilyturnauksen valmistelut sekä mm. tapahtuman lipunmyynti on jäissä. Nyrkkeily on ainoa olympialaji, jonka karsintajärjestelmää Tokion olympialaisiin ei ole vielä hyväksytty.

KOK painottaa urheilijoiden mahdollisuutta osallistua Tokion olympialaisiin, riippumatta AIBA:n olympiastatuksesta.

Lue KOK:n tiedote kokonaisuudessaan alla olevasta linkistä: