Nyrkkeilyliitto World Boxingin jäseneksi

3.10.2023

Suomen Nyrkkeilyliitto on 2.10.2023 eronnut kansainvälisestä nyrkkeilyliitosta (IBA, International Boxing Association) ja liittynyt 3.10.2023 uuteen olympiatyylin nyrkkeilyn kansainväliseen lajiliittoon, World Boxingiin.

Kansainvälinen olympiakomitea on useiden vuosien ajan vaatinut IBA:a muuttamaan toimintatapojaan, liittyen mm. tuomaritoimintaan, hyvään hallintoon ja rahoituksen läpinäkyvyyteen.

IBA päätti syyskuussa 2022, että sekä venäläiset että valkovenäläiset urheilijat saavat osallistua kilpailutoimintaan omilla maatunnuksillaan, vastoin KOK:n suosituksia. Suomen Nyrkkeilyliitto on välttänyt osallistumista kilpailuihin, joihin venäläiset tai valkovenäläiset urheilijat osallistuvat. Mikäli venäläinen tai valkovenäläinen urheilija olisi tullut suomalaisen nyrkkeilijän vastustajaksi, olisi nyrkkeilijämme kieltäytynyt ottelemasta häntä vastaan.

Kansainvälinen olympiakomitea päätti kesäkuussa, ettei se enää tunnusta IBA:a nyrkkeilyn kansainvälisenä kattojärjestönä. Nyrkkeily on mukana Pariisin olympialaisissa 2024, järjestelyistä vastaa KOK:n valtuuttama organisaatio. Näin ollen päätös ei estä suomalaisia nyrkkeilijöitä tavoittelemasta olympiapaikkaa Pariisiin. Maailman karsintaturnaukset järjestetään 29.2. – 12.3.2024 Italiassa ja 23.5. – 3.6.2024 Thaimaassa.

Suomen Nyrkkeilyliitto on ollut mukana uudistusmielisten maiden Common Cause Alliancessa, jonka tavoitteena on ollut IBA:n uudistaminen ja varmistaa nyrkkeilyn säilyminen olympiaperheessä. Allianssin yhteistyö johti tilanteeseen, jossa uusi kansainvälinen lajiliitto perustettiin huhtikuussa ja sen perustava kongressi järjestetään 24.-25.11.2023 Frankfurtissa, Saksassa. World Boxing tulee hakemaan KOK:n tunnustusta, tavoitteena olla mukana Los Angelesin olympialaisissa 2028.

Nyrkkeilyliiton ylimääräinen liittokokous 26.8.2023 päätti hallituksen esityksestä yksimielisesti valtuuttaa liiton hallituksen eroamaan IBA:sta ja liittymään World Boxingin jäseneksi. Nyrkkeilyliitto erosi IBA:sta 2.10.2023 ja liittyi World Boxingin jäseneksi 3.10.2023.

-          Nyrkkeilyliitto on jo pitkään yrittänyt vaikuttaa IBA:ssa, jotta KOK:n nostamat epäkohdat korjattaisiin. IBA:n suhtautuminen Venäjän hyökkäyssotaan Ukrainaa vastaan, yhdessä muiden KOK:n esiin nostamien puutteiden kanssa, ei jättänyt suomalaiselle nyrkkeily-yhteisölle muuta vaihtoehtoa kuin lähteä rakentamaan uutta kansainvälistä nyrkkeilyliittoa, kommentoi Nyrkkeilyliiton toiminnanjohtaja Marko Laine.