Ervin Kade uudeksi valmennuspäälliköksi

28.10.2022

Valmentaja Ervin Kade on valittu Suomen Nyrkkeilyliiton uudeksi valmennuspäälliköksi.

Tehtävässään Kade johtaa huippu-urheilua sekä maajoukkuetoimintaa ja vastaa niiden tuloksellisuudesta Suomen Nyrkkeilyliiton strategian mukaisesti.

”Valmentaminen sekä fyysisesti että henkisesti erittäin vaativa ammatti, mutta valmentajan hyvinvoinnista puhutaan vähän.  Suomessa valmentaminen on lähinnä oman työn ohella tehtävää palkatona työtä ja siksi se mielletään lähinnä miellyttävänä harrastuksena, eikä arvostettavana ammattina. Jokaisen menestyneen urheilijan taustalta löytyy kuitenkin urheilijan tärkein tukipilari - osaava ja sitoutunut valmentaja. Valmentajalle tulee luoda sellaiset olosuhteet, jossa hänen on hyvä olla, jotta hän voi keskittyä asian ytimeen - valmentamiseen. Jatkuva koulutus ja valmennuksen tukitoimien luominen tulee olemaan asian ytimessä, toteaa Ervin Kade. ”Ensin laitetaan asiat kuntoon kotikentällä ja aletaan rakentaa pohjaa tulevaisuuden menestyjille.”

Ervin Kade on työskennellyt vuodesta 2013 lähtien kansainvälisen nyrkkeilyliiton IBAn (ent. AIBA) valmentajakouluttajana. Kade nimettiin vuonna 2020 IBAn valmentajakomitean puheenjohtajaksi. Tehtävässään hän on uudistanut IBA:n valmentajakoulutuksen ja ideoinut uuden nyrkkeilijöiden rankingjärjestelmän

”Ervinillä on ollut täydellinen kansainvälinen näköalapaikka lajin uudistamisen ytimessä. Hän pystyy tuomaan uutta näkemystä suomalaisen nyrkkeilyvalmennuskulttuurin kehittämiseen ja sekä valmennusprosessien kehittämiseen niin aluetoiminnassa kuin huippu-urheilussakin. Odotan erittäin paljon hänen panostaan Nyrkkeilyliiton toiminnassa”, toteaa toiminnanjohtaja Marko Laine.

Ervin Kade on koulutukseltaan liikuntatieteen maisteri Tarton yliopiston liikuntatieteiden tiedekunnasta. Kade on ollut Viron maajoukkueen päävalmentaja vuosina 2009 – 2016 ja tätä aiemmin Suomen päävalmentaja vuosina 2005 – 2008. Hän siirtyy valmennuspäällikön tehtävään Stadin Ammattiopiston liikunnan lehtorin virasta. Lisäksi hänet tunnetaan ammattinyrkkeilyn taustahenkilönä sekä valmentajana.

Ervin Kade aloittaa tehtävässään 21.11.2022, hänen toimipisteensä sijaitsee Sporttitalossa, Helsingissä.