AIBA tarkensi nyrkkeilyn painoluokkia

6.7.2021

kuva: iStockphoto

Lisää painoluokkia aikuisille ja nuorille sekä muutos Bout Review -/Ottelun uudelleenarviointisääntöön.

Nyrkkeilyn kansainvälinen kattojärjestö AIBA on kesän kokouksessaan (2.6.2021) tehnyt merkittäviä muutoksia sen teknisiin sääntöihin.

Lisää painoluokkia aikuisille ja nuorille sekä muutos Bout Review- / Ottelun uudelleenarviointi- sääntöön

Painoluokat

Miesten painoluokat nousevat kymmenestä (10) kolmeentoista (13), kun taas naisten luokat siirtyvät kymmenestä (10) kahteentoista (12). Uudet painoluokat ovat voimassa 1. elokuuta 2021 alkaen.

AIBA:n päätöksen taustalla on ajatus antaa useammalle nyrkkeilijälle mahdollisuus otella lähempänä luonnollista painoluokkaansa.

Umar Kremlev, AIBA:n puheenjohtaja pitää päätöstä tärkeänä. AIBA:lla on käynnissä myös koko kilpailurakenteen uudistaminen.

Muutokset on tehty nyrkkeilijöiden turvallisuuden varmistamiseksi helpottamalla painonhallintaa joka luo tasapuolisemmat toimintaedellytykset kaikille nyrkkeilijöille. Miesten vähimmäispaino alennettiin 49 kilosta 48 kiloon. Viiden ensimmäisen luokan välinen ero on 3 kg, 5. ja 7. välillä 3,5 kg, 7. ja 9. välillä 4 kg ja 9. ja 10. välillä 5 kg, 10. ja 12. on 6 kg. Super- raskas painoluokka alkaa 92 kg:sta ylöspäin.

Naisten vähimmäispaino on sama kuin miesten, 48 kg. Neljän ensimmäisen painoluokan välinen ero on kuitenkin nyt 2 kg. Neljännen ja kahdeksannen välillä se on 3 kg, 8. ja 9. välillä on 4 kg, yhdeksännestä kymmenenteen se on 5 kg ja 10.-11. 6 kg. Raskaan painon painoluokka pysyy samana + 81 kg:ssa.

Bout Review- / Ottelun uudelleenarviointi- sääntö

AIBA:n Bout Review -sääntöön on tehty kolme lisäystä:

1. Otteluarvostelun toteutus:
    1. Ottelun tarkastelusääntö tulee voimaan heinäkuusta 2021 alkaen seuraavissa kilpailuissa: Vain AIBA:n aikuisten- ja nuorten kilpailuissa, eli aikuisten ja nuorten maailman- ja euroopan mestaruuskilpailuissa.
  2. Otteluarvostelujen määrä
    1. Jokaiselle joukkueelle sallitaan enintään kolme (3) epäonnistunutta otteluarvostelua per kilpailu.
  3. Otteluarvostelujen kustannukset
    1. Otteluarvioista ei peritä maksuja.

Uudet painoluokat

Elokuun alusta 2021 voimaan astuvat uudet painoluokat on lueteltu alla.

ELITE AND YOUTH MEN BOXERS

AIBA