Aarno Laukkasesta Suomen Nyrkkeilyliiton kunniajäsen

24.4.2023

Suomen Nyrkkeilyliitto päätti kevätliittokokouksessaan 20.4.2023 kutsua Aarno Laukkasen liiton kunniajäseneksi.

Aarno Laukkanen on toiminut vapaaehtoisena suomalaisen nyrkkeilyn hyväksi jo vuosikymmenten ajan ja edistänyt suomalaisen nyrkkeilyn kehittämistä, toteuttamista ja näkyvyyttä niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Laukkanen on toiminut maamme suurimman nyrkkeilyseuran puheenjohtajana lähes 30 vuoden ajan ja vastannut lukuisten Suomessa järjestettyjen nyrkkeilykilpailujen toteutuksesta (miesten SM, naisten SM, Tammer Turnaus, Pirkka-Turnaus jne.), joista lajimme osalta merkittävin tapahtuma on ollut vuoden 2000 Miesten Euroopan mestaruuskilpailut. Laukkanen toimi 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa merkittävässä roolissa nyrkkeilyn tasa-arvoistamiseksi naisten nyrkkeilyn puolesta ja osaltaan kehitti naisten ja tyttöjen nyrkkeilyä järjestämällä historian ensimmäiset naisten Suomen mestaruuskilpailut ja historian ensimmäiset Nuorisonyrkkeilypäivät Tampereella vuonna 2008. Laukkanen on toiminut nyrkkeilyn valtakunnallisessa järjestötoiminnassa vuodesta 1985 alkaen.

Aarno Laukkanen liittyi Tampereen Voimailuseuraan vuonna 1965 ja otteli samana vuonna uransa ensimmäisen nyrkkeilyottelun. Uralle kertyi 116 ottelua, joista 48 kansainvälistä. Laukkanen edusti Suomea 12:ssa aikuisten maaottelussa sekä historian ensimmäisissä Nuorten EM-kilpailuissa Unkarissa vuonna 1970. Laukkanen voitti urallaan kaksi aikuisten Suomen mestaruutta vuosina 1968 ja 1970 sekä useita muita SM-mitaleja.

Valmentajana Aarno Laukkanen toimi Tampereen Voimailuseurassa 1970-1990 -luvuilla useina vuosina, vastaten niin nuorten kuin aikuisten nyrkkeilijöiden valmennuksesta. Laukkanen toimi myös SNL:n maajoukkuevalmentajana, mm. Nuorten EM-kilpailuissa 1980.

Nyrkkeilytuomarina Aarno Laukkanen on toiminut kansallisella, EABA- ja AIBA-tasolla vuosikymmenten ajan, saavuttaen kansainvälisen nyrkkeilytuomarin arvon jo 1980-luvulla. Arvokilpailuissa Laukkanen on toiminut tuomarina useita kertoja: Nuorten EM 1988 Gdansk, Miesten EM 1987 Torino, 1991 Göteborg ja 2008 Liverpool. Laukkanen on valittu SNL:n vuoden tuomariksi vuonna 1995 ja Suomen Nyrkkeilytuomarit ry:n vuoden tuomariksi 1989 ja 1994. SM-kilpailuissa Laukkanen toimi vuosien ajan ensin tuomarina ja sittemmin juryn jäsenenä.

Suomen Nyrkkeilyliitto kiittää Aarnoa arvokkaasta panoksesta suomalaisen nyrkkeilyn hyväksi.

Kuva: Margi Kincses (GeeBee2023)