20. Naisten SM-nyrkkeilyt isketään Tampereella maaliskuussa

12.2.2014

Naisten 20. SM-nyrkkeilyt isketään 8.-9. maaliskuuta Tampereella Pyynikin palloiluhallissa. Juhlaturnaus kokoaa kehään Suomen naisnyrkkeilijöiden parhaimmiston emäntäseura Tampereen Voimailuseura TVS:n johdolla. Kansainvälisenä naistenpäivänä alkavat SM-nyrkkeilyt juhlistavat suomalaista naisnyrkkeilyn historiaa.

Ensimmäiset naisten SM-nyrkkeilyt järjestettiin vuonna 1995 Tampereella. Myös seuraavat kahdeksan vuotta TVS toimi kisaemäntänä ja uranuurtajana, panostaen vahvasti naisnyrkkeilytoimintaan heti 90-luvun alusta lähtien. Lajin harrastajamäärät vakiintuivat nopeasti ja SM-kisoja on jo järjestetty useiden seurojen emännyydellä, mm. Loviisassa, Hämeenlinnassa, Kankaanpäässä, Rovaniemellä ja Kuopiossa.

Nyt yli 10 vuoden tauon jälkeen SM-kisat palaavat Tampereelle kun maaliskuussa isketään jo 20. kerran naisten Suomen mestaruuksista.

Suomessa naisnyrkkeilyn historia alkaa 1990-luvun alkupuolelta. Naisten kiinnostus nyrkkeilystä alkoi harrastusmuotona, mutta pian nälkä kasvoi ja kuntonyrkkeily vaihtui kilpaurheiluun. Suomen Nyrkkeilyliitto vastasi naisten vaatimaan haasteeseen ja kansalliset säännöt tulivat voimaan vuoden 1993 alusta. Seuraava askel oli nousta kansainvälisiin kehiin, sillä kv. liitto AIBA oli hyväksynyt naisnyrkkeilyn ohjelmaansa vuonna 1994. Ensimmäiset EM-kilpailut järjestettiin Ranskassa keväällä 2001 ja saman vuoden syksyllä iskettiin MM-mitaleista USA:n Scrantonissa. Historiaa tehtiin jälleen 2012 kun naiset iskivät ensimmäistä kertaa olympiakehässä Lontoossa.

Suomalaiset naiset ovat menestyneet upeasti arvokilpailuissa saavuttaen useita EM-mitaleita ja yhden MM-pronssin. Tunnetuimpia tähtiämme ovat olleet Eva Wahlström, Maarit Teuronen ja Hanne Mäkinen. Viime vuosina mm. EU-kehässä ovat menestyneet Mira Potkonen, Sonia Grönroos ja Cecilia Nilsson.

Tapahtuman tiedot:

20. Naisten SM-nyrkkeilyt 8.-9.3.2014, Pyynikin palloiluhalli, Tampere. Järjestäjä: Tampereen Voimailuseura

Otteluohjelma:

lauantaina alkuottelut ja semifinaalit 8.3. klo 13 ja 18,

sunnuntaina finaalit 9.3. klo 13.

Tietoa kisoista saa netistä Tampereen Voimailuseuran kotisivuilta: https://boxing-tvs.fi/tai

Facebookista: Tampereen Voimailuseura. TVS:n toimistolta puhelimitse (03) 2235 235

Lisätietoja antavat:

Kisatoimisto ja tiedotus Anna Laukkanen, puh. (03) 2235 235