Vastine Urheilulehden artikkeliin

9.5.2024

Satakunnan Kansassa (27.4.) ja Urheilulehdessä (10.5.) julkaistu artikkeli käsittelee tekoälyn hyödyntämistä nyrkkeilyottelun arvostelemisessa.

Valitettavasti artikkeli antaa virheellisen kuvan nyrkkeilyn tuomarityöstä ja otteluiden arvostelusta perustuen yhteen yksittäiseen ottelutallenteeseen, joka on kuvattu vain yhdestä kuvakulmasta.

Artikkelin väite siitä, että ottelija voi hävitä, jos tuomari ei "tykkää jostakin syystä" seurasta tai nyrkkeilijästä,  halventaa kaikkia Suomen Nyrkkeilyliiton vapaaehtoisperiaatteella toimivia lisenssituomareitamme.

Artikkelissa mainitaan, että ottelun arvostelun pääkriteeri on se, kuinka monta puhdasta iskua osuu osuma-alueelle. Lisäksi väitetään, että virheelliset tuomiot voidaan korjata käyttämällä esiteltyä tekoälyä, joka tunnistaa puhtaat osumat äänen perusteella.

Lyöntiäänen perusteella ei ole mahdollista tunnistaa puhdasta osumaa.

Lajimme arvosteluperusteet ovat muuttuneet vuosien varrella.

Nykyisten sääntöjen mukaan arvosteluperusteet ovat:

• laadukkaiden osumien määrä osuma-alueelle (number of quality blows on target area),
  • ottelun tekninen ja taktinen hallinta (domination of the bout by technical and tactical superiority)
  • urheilullisuus / kilpailukyky / kilpailullisuus (competitiveness).

Tekoäly ja varsinkin älytekstiilit ovat tulevaisuudessa tuomarityöskentelyn apuna, mutta ne eivät tule korvaamaan kehän neljällä sivulla työskentelevien arvostelutuomareiden työtä täysin. Teknologian kehitystyö on käynnissä, ja työn loppuun saattaminen edellyttää tiivistä yhteistyötä uuden perustetun kansainvälisen nyrkkeilyliitto World Boxingin kanssa. Suomalainen tuomarityöskentely tulee jatkossakin perustumaan kansainvälisiin sääntöihin sekä pistelaskujärjestelmään.

Tuomen esittelemä tekoälyohjelma saattaisi olla hyödyllinen esimerkiksi valmennuksen tukena.

Työ kilpailumanipulaatiota vastaan

Suomen Nyrkkeilyliitto julkaisi viime vuonna kilpailumanipulaatio torjuntaohjelman, jonka tavoitteena on varmistaa, että jokainen lajitoimija ymmärtää, mitä kilpailumanipulaatiolla tarkoitetaan ja miten havaitsemiin tilainteisiin tulee puuttua.

Suomi on World Boxingin jäsen

Suomen Nyrkkeilyliitto erosi vuonna 2023 Kansainvälisen Olympiakomitean hyllyttämästä IBA:sta eli Kansainvälisestä Nyrkkeilyliitosta. IBA:lla on surullinen ja synkkä historia mm. kilpailumanipulaatiosta, josta artikkelissa mainitaan vuoden 2016 olympialaisten tapahtumat. Richard McLarenin johtaman komission tekemät tutkimukset vapauttivat suomalaistuomari Allan Roosin kaikista Rion kisojen  epäilyistä, mikä todistaa suomalaisen tuomarityön korkean moraalin ja eettisyyden.

Suomen Nyrkkeilyliitto seisoo suomalaisen R&J-toiminnan rinnalla

Suomen Nyrkkeilyliitto arvostaa jokaista tuomaria heidän panoksestaan suomalaisen nyrkkeilyn hyväksi. Ilman tuomareita ei olisi nyrkkeilykilpailuja.