Vilperi-Box

Vilperi- Box on 4–6-vuotiaille lapsille suunnattua monipuolista, nyrkkeilyn oppeja sisältävää liikuntaa. Vilperi-Box- toiminta on saanut alkunsa Kati Collanderin tekemästä toiminnallisesta opinnäytetyöstä ja toiminta käynnistyi Porin NMKYry:ssä junioritoimintana vuonna 2010. Muutaman vuoden päästä Vilperi-Box sai rinnalleen Veijari- Box ryhmän, joka on suunnattu hieman vanhemmille, 8–11-vuotiaille lapsille.

Vilperi-Box on monipuolista liikuntaa, jossa kehittyvät koordinaatio, rytmiikka, kehonhallista sekä itsetunto. Toiminnassa leikki on suuressa roolissa ja lapset pääsevät itsekin mukaan suunnittelemaan tuntien sisältöä. Nyrkkeilylle ominaisia harjoitteita tehdään leikkien ja pelien avulla sekä niiden lomassa, jolloin ilo säilyy kaikessa tekemisessä. Toiminnassa tärkeintä on, että harrastajalle syttyy kamppailijan sydän. Toiminnan ydinajatus on ” oikeus olla vilkas ja oikeus olla energinen” ja turha jonottaminen ja odottaminen on pyritty minimoimaan. Ilmapiiri pyritään pitämään avoimena, jolloin myös erilaisten tunteiden käsittely liikunnan avulla on mahdollista ja sallittua. Vilperi-Boxissa kilpailu tai taitotestit eivät kuulu tuntien sisältöön. Ohjaaja on aktiivinen osallistuja, joka heittäytyy mukaan toimintaan kannustaen samalla lapsia.

Seura pääsee aloittamaan Vilperi-Box toimintaa kouluttamalla ohjaajan/ohjaajia Suomen Nyrkkeilyliiton järjestämissä koulutuksissa. Nyrkkeilyliiton suositus on, että lasten ja nuorten kanssa toimivilta ohjaajilta tarkistetaan rikostaustaote.