Nyrkkeilyliiton koulutustiedote 12/2020

Vuosi 2021 alkaa koulutusten osalta 16–17. tammikuuta Rovaniemellä järjestettävällä diplomiohjaajakoulutuksella.

Koko kalenterivuoden koulutukset on pyritty lyömään kerralla lukkoon, ja täydennyksiä tulemme lisäämään pitkin vuotta tarpeen ja toiveiden mukaan. Tulossa on mm. Vilperi-box ohjaajakoulutuksia sekä suosittuja kuntonyrkkeilyohjaajakoulutuksia ympäri Suomen.

Tämän lisäksi kamppailulajien yhteinen valmentajakoulutus VOK3 starttaa alkuvuodesta. Kurssin järjestävät Nyrkkeily- ja Taekwondoliitto

Koulutusrungossa on pyritty ottamaan huomioon koulutusten sijainti ja kurssit onkin sijoitettu tasaisesti Suomen joka kolkkaan.

Katso täältä vuoden 2021 koulutukset

Suomen Nyrkkeilyliiton valiokunnat järjestävät koulutuksia ensisijaisesti yhteistyössä jäsenseurojen kanssa. Jos teidän seuralla on halua ja tarvetta koulutuksille, niin ottakaa yhteyttä Nyrkkeilyliiton toimistoon info@finbox.fi tai SNL valiokuntien puheenjohtajiin.

Vastuullinen valmentaja -verkkokurssi kutsuu kaikki ohjaajat ja valmentajat mukaan rakentamaan yhä turvallisempaa harrastus- ja urheiluympäristöä!

Turvallisen harrastamis- ja urheiluympäristön merkitys on liikunnan kentällä korvaamaton. Suomen Nyrkkeilyliitto on yhdessä Suomen Olympiakomitean ja muiden lajiliittojen kanssa edistämässä turvallista toimintaympäristöä, jossa urheilu tuottaa iloa ja positiivisia koke­muksia kaikille. Tämän tavoitteen tukemiseksi Suomen Olympiakomitea on yhdessä lajiliittojen, Suomen Valmentajien ja SUEK:n (Suomen urheilun eettinen keskus) kanssa luonut vastuullisen valmentajan verkkokurssin. Verkkokurssin tavoitteena on lisätä urheilutoimijoiden yhteistä tietoisuutta ja ymmärrystä vastuullisesta valmentamisesta sekä fyysisesti, henkisesti ja sosiaalisesti turvallisen toimintaympäristön edistämisestä.

Suomen Nyrkkeilyliitto haastaa kaikki lajin valmentajat ja ohjaajat suorittamaan verkkokurssin!

Valmentajien rooli turvallisen toimintaympäristön edistäjinä on ensisijainen.

Meillä valmentajilla on väliä. Me näytämme mallia kaikille. Me luomme vielä parempaa ja turvallisempaa ympäristöä suomalaiseen valmennus- ja liikuntakulttuuriin. Me olemme tärkeitä, toteavat myös kurssinkin videoissa esiintyvät Olarin Voimistelijoiden päävalmentaja Anneli Laine-Näätänen ja Suomen jalkapallomaajoukkue Huuhkajien päävalmentaja Markku Kanerva.

Vastuullinen valmentaja verkkokurssi on suunnattu kaikille ohjaajille ja valmentajille – lajista, valmennuskokemuksesta tai -taustasta riippumatta. Kurssin voivat suorittaa palkatut ja vapaaehtoiset valmentajat ja ohjaajat, mutta myös muut liikunnan ja urheilun parissa toimivat tahot.

Verkkokurssi herättelee ajatuksia sekä antaa vinkkejä ja työkaluja vastuulliseen valmentamiseen ja turvallisen toimintaympäristön kehittämiseen. Verkkokurssi tarjoaa tietoa ja yhteisiä toimintatapoja, jotka helpottavat keskustelua ja suunnitelmien siirtämistä käytäntöön turvallisemman harrastus- ja urheiluympäristön rakentamiseksi – niin seuroissa kuin lajipiirissä laajemminkin.

Tule mukaan vastuullisen valmentajan verkkokurssille mistä ja milloin vain!

Vastuullisen valmentajan verkkokurssi on suoritettavissa paikasta ja ajasta riippumatta osoitteessa oppimisareena.fi. Kurssin hinta on 10 €/henkilö ja se maksetaan kurssille ilmoittautumisen yhteydessä. Kurssimaksulla katetaan järjestelmän ylläpitokuluja.

Kurssille pääseminen edellyttää rekisteröitymisen Suomisport -palveluun. Kurssin suoritettuaan osallistuja saa kurssista todistuksen sekä meriitin Suomisportin Sporttitililleen. Kurssisuoritus on osoitus sitoutumisesta vastuulliseen valmennukseen.

Ajankohtaista 2021

Suomen Nyrkkeilyliiton kuntonyrkkeilyn koulutus osaksi suomalaista ohjaajakoulutusjärjestelmää

Suomen Nyrkkeilyliitto uudisti koulutusstrategiansa vuonna 2020 ja se on otettu käyttöön vaiheittain. Liiton tavoitteena on tarjota koulutusta lasten-, nuorten- ja aikuisten valmentajille eri koulutustasoilla. Aikaisemmin kuntonyrkkeilyn koulutus on toteutettu kurssimuotoisena. Vuoden 2021 alusta kursseista luovutaan ja jatkossa kuntonyrkkeilyn ohjaajakoulutus on osa suomalaista valmentaja- ja ohjaajakoulutusjärjestelmää eli VOK -koulutusta.

Kuntonyrkkeilyn 1.tason koulutus on kokonaisuudessaan 50 h. Se koostuu yleisosasta ja lajiosasta. Yleisosat toteutetaan verkkokurssina yhteistyössä Suomen Urheiluopiston kanssa. Lajiosan järjestää Suomen Nyrkkeilyliitto ja se toteutetaan la-su koulutuksena.

Yleisosien verkkokoulutus sisältää seuraavat VOK1-tason moduulit:

• Harjoittelun suunnittelu 1

• Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa

• Psyykkiset ominaisuudet harjoittelussa

• Suoritustunne

• Taitoharjoittelu

• Tunne- ja vuorovaikutustaidot valmennuksessa

• Fyysinen harjoittelu

Lajiosa sisältää seuraavat osa-alueet:

• kuntonyrkkeilyn perustekniikat

• perustekniikoiden opettaminen

• ohjaajana toimiminen

• kuntonyrkkeilytunnin suunnittelu

• harjoitusvarusteet

Koulutukseen ilmoittautuminen

Kuntonyrkkeilyn 1.tason koulutukseen ilmoittaudutaan Suomisportin kautta. Ilmoittautumisen jälkeen saat sähköpostiisi koulutusvahvistuksen, missä on kuvattu koulutuksen prosessi. Siinä on samalla ohjeet yleisosien suorittamiseen verkkoympäristössä. Lisäksi saat lajiosan ohjelman ja/tai päivämäärät.

Yleisosien toteutus tehdään itsenäisesti omaan tahtiin 3kk aikana seuraavanlaisen prosessin mukaisesti:

• Aloituswebinaari 1h
  • Verkko-opiskelu (sis. harjoittelun suunnittelu, oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa, taitoharjoittelu ja fyysinen harjoittelu)
  • Ensimmäisen verkkojakson koontiwebinaari 1,5h
  • Verkko opiskelu (sis. psyykkiset ominaisuudet harjoittelussa, suoritustunne, tunne- ja vuorovaikutustaidot valmennuksessa

Koulutuksen hinta 240€ (sis. verkkokurssin sekä lajiosa)

Huom! kuntonyrkkeilyohjaajien perus- ja täydennyskurssin suorittaneilla on mahdollisuus korottaa koulutuksensa suorittamalla 30h pituinen verkkokoulutus. Koulutuksen hinta 105€. Ilmoittautuminen Suomisportin kautta.

SNL koulutustilaisuuden palautekysely

Vastaa alla oleviin kysymyksiin asteikolla:

5 = Erittäin hyvä

4 = Melko hyvä