A-JUNIOREIDEN OTTELEMINEN MIESTEN YLEISESSÄ SARJASSA

24.10.2013

Suomen Nyrkkeilyliitto haluaa muistuttaa kaikkia kilpailuja järjestäviä seuroja sekä kilpailuissa toimivia ylituomareita nyrkkeilyn kilpailusääntöjen määräyksestä, jonka mukaan A-juniorit EIVÄT saa enää otella aikuisten kanssa.

Sääntö perustuu AIBA:n uusiin sääntöihin, jotka ovat tulleet voimaan 1.9.2013 alkaen kaikissa kilpailuissa. Säännöissä on todettu yksiselitteisesti, että Yleisen sarjan miesnyrkkeilijät eivät saa käyttää otteluissa pääsuojia. Vastaavasti juniorinyrkkeiljöiden tulee käyttää kilpailuissa pääsuojia. Sääntö perustuu AIBA:n tutkimukseen, jossa on todettu, että pääsuojien poistaminen lisää merkittävästi ottelussa tyrmätyksi tulemisen riskiä. Tämän johdosta pääsuojat kuuluvat edelleen juniorinyrkkeilijöiden otteluvarustukseen.

Tuomareiden tulee pitää mielessä, että tuomareiden ensisijainen velvollisuus on läpi ottelun kantaa huolta nyrkkeilijöistä ja näiden terveydestä. Myös vakuutusten voimassaolo edellyttää nyrkkeilyn sääntöjen noudattamista.

Muistutamme samalla että sama sääntö koskee myös A-juniori tyttöjä ja naisia.