Kamppailulajien vetoomus päätöksentekijöille

21.10.2020

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos pohtii tällä hetkellä yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön sekä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa, miten panna käytäntöön hallituksen antama suositus korona-ajan harrastetoimintaan ja joukkueurheiluun. Julkisuudessa on esitetty näkemyksiä, että kamppailulajit kuuluisivat korkean riskin lajeihin.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos pohtii tällä hetkellä yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön sekä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa, miten panna käytäntöön hallituksen viime viikon torstaina antama suositus korona-ajan harrastetoimintaan ja joukkueurheiluun. THL antoi päivityksen tiistaina aamupäivän tiedotustilaisuudessaan. Ylilääkäri Taneli Puumalaisen mukaan THL laatii tällä viikolla yhdessä ministeriöiden kanssa listan siitä, mitkä harrastukset ovat korkean tartuntariskin piirissä.

– Suositus on herättänyt keskustelua. Pohdimme parhaillaan suosituksen käytäntöön jalkautumista, eli mikä rajataan korkean riskin toiminnaksi, Puumalainen totesi.

– Itse ajattelisin, että ne ovat lajeja, joissa ollaan todella lähikontaktissa. Eli hengitetään ja pärskitään muiden lähellä. Joukkue- ja kamppailulajit ovat sellaisia, mitkä tulevat varmasti kaikille mieleen.

Allekirjoittaneet kamppailulajit haluavat nostaa esiin, että lajiliittojemme seuroissa tapahtuva harrasteliikunta, oli kysymys lapsista, nuorista tai aikuisista, on mahdollista toteuttaa turvallisesti ilman kontaktia toiseen henkilöön. Tällöin lajien harrastaminen ei juurikaan eroa ryhmäliikuntayksilölajeista.

Lajiliitot ovat jakaneet seuroille viranomaisten suosituksiin perustuvat ohjeet seuraharjoitteluun, joilla turvallinen harrastaminen on mahdollista. Harjoituksissa seurat pystyvät rajaamaan harjoituksiin osallistuvien määrää tilan kokoon suhteuttaen siten, että turvavälejä on mahdollista noudattaa.

Matalan kynnyksen harrastetoiminnan merkitys harrastajien henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin on suuri ja harrastetoiminnan keskeyttämisellä olisi merkittäviä haittavaikutuksia harrastajien hyvinvointiin.

Allekirjoittaneet kamppailulajiliitot vetoavat päätöksentekijöihin, että kamppailulajien harrasteliikuntatoimintaa käsitellään yhdenvertaisesti muiden yksilöliikuntamuotojen kanssa. Lajien asiantuntijoina kamppailulajiliitot vetoavat, että harrasteliikunta käsitellään erillään lajien kilpaurheiluista, koska parikontakti on täysin mahdollista välttää.

Suomen Nyrkkeilyliitto

Suomen Karateliitto